14 Dec 2014

Kesibukan yang tidak dapat dielakkan - Sedikit Pencerahan bagi Peperiksaan Online (bahgian dua)

0comments
Alhamdulliah akhirnya dapat juga pena luangkan sedikit masa untuk berblog pada malam ini, rasanya ada yang pena "berhutang" untuk berkongsi apa yang pena tahu.

Jika sebelum ini ada yang membaca entri pena berkaitan dengan hal-hal yang berkaitan dengan Suruhanjaya Perkhidmatan Awam, dan Peperiksaan Online, pena ada menyentuh hal yang berkaitan dengan "Kenapa dalam pendaftran kita di SPA, selalu akan keluar 

' Tidak Melepasi Syarat-syarat semasa  yang ditetapkan' oleh suruhanjaya'



Agak strees jugakan? Tapi hanya fikir positif mungkin belum rezeki kita lagi dan akan ada rezeki Allah yang lebih baik dan datang dari sumber yang tidak disangka-sangka.. in shaa allah

Ok, hal ini berlaku kerana, jawatan yang kita pilih itu kadang-kadang terlalu umum. Contoh jawatan seperti Pegawai Penerangan. Jika yang dibuka jawatan itu adalah umum maka tiada syarat-syarat yang khusus akan ditetapkan. Contoh seperti yang pena dapat (boleh rujuk pada gambar). Yang pertama itu pena dapat sebab syarat yang diperlukan hanya mempunyai Ijazah sahaja, tetapi yang kedua,  jawatan yang sama dibuka tetapi mempunyai syarat tambahan lain yang pena tiada, jadi pena dikira tidak memenuhi syarat yang ditetapkan.



Dan ada kalanya juga, jawatan yang dibuka itu hanya untuk mereka yang mementap atau mempunyai kelahiran disesuatu negeri (Rujuk gambar) jadi itu juga menyebabkan kita dikira tidak memenuhi syarat yang ditetap.



Jangan merugut jika kita tengok kawan kita asyik dapat panggilan temuduga, dapat jawab peperiksaan online, tapi kita tidak juga sangkut, in shaa allah rezeki allah ada, jangan berharap pada satu kerja sahaja, cuba pelbagaikan permohanan jawatan perkerjaan kita.

Allah akan sentiasa membantu hambanya yang setiasa berusaha.


9 Sep 2014

Peluang Kedua - Peperiksaan Ulangan Online Penguasa Kastam W41

0comments


Tahniah sekali pena ucapakan pada calon-calon yang telah lulus peperiksaan dalam talian pada 6 September lepas, keputusan peperiksaan tempoh hari telah pun keluar.

Tetapi mungkin rezeki tidak menyebelahi pena, dan Allah lebih tahu kenapa dan mengapa. Pena tidak berjaya, begitu juga dengan sebahagian besar rakan-rakan yang pena kenali tidak berjaya juga dalam peperiksaan kali ini. Dan alhamdulliah kami diberikan peluang sekali lagi untuk menjawab dan menduduki peperiksaan ulangan pada 10 September 2014.



Ada yang bertanya pena, memang minat dengan kastam ker?

Jika ditanya memang bukan ini yang pena mahukan bukan salah satu bidang pilihan pena. Tetapi kita tidak pernah tahu mana yang terbaik untuk untuk kita, kita boleh memilih apa sahaja yang kita inginkan tapi apa yang ditakdirkan untuk kita itu adalah yang terbaik. Janji Allah adalah tepat. Ketetapan daripadaNya adalah yang terbaik untuk kita.


Pena tidak meletakan harapan yang tinggi untuk jawatan ini, kerana pena tahu tahap kemampuan pena setakat mana, tetapi kemampuan dalaman yang "tersembunyi" belum pena ketahui lagi hanya sang pencipta sahaja mengetahuinya, kerana Dia adalah pencipta yang sempurna. Jika ia terbaik untuk pena, ummi pena, dan masyarakat pena  umumnya berdoa agar ia dipermudahkan dan dikuatkan hati untuk mengharungi segalanya. Jika tidak ada sesuatu yang lebih baik yang akan menanti. In Shaa Allah.

Tapi bila difikirkan semula sangat logik jika pena tidak lulus pun, sebab pena kurang study sebelum exam tempoh hari.

Harapnya esok akan berjalan dengan lancar dan segala urusan akan dipermudahkan Allah, dan semoga calon untuk exam esok akan diberikan kesabaran dan akan beroleh kejayaan dan lulus dengan cermelang.

Peluang kedua yang diberikan adalah laluan yang diberikan untuk memperbaiki apa yang kurang, tetapi hidup tiada peluang kedua, nyawa hanya sekali, peruntukan dengan segala kebaikan.







8 Sep 2014

Tahniah Bagi Mereka Yang Besabar - Peperiksaan Online Penguasa Kastam W41

2comments


Semalan 6 September 2014 adalah hari yang penuh dengan kesabaran? Kenapa? Sebab hanya mereka yang dapat bersabar sahaja sanggup menunggu hingga peperiksaaan tamat. Bayangkan calon-calon ini telah menunggu sejam lebih awal untuk menggelakan server mengalami gangguan, dan ada yang sanggup duduk dihadap laptop atau apa jua device yang diguna sehingga berjam-jam lamanya.

Tahniah pena ucapakan kerana anda adalah orang yang mempunyai tahap kesabaran yang tinggi. Memang setiap pembaharuan yang dilakukan akan mempunyai banyak masalah dan manusia mahupun ciptaan yang dicipta itu tidak semuanya sempurna.

Kalau dilihat dilaman sosial bagi calon-calon yang menjawab peperiksaan online ini terutamanya mereka yang mengalami kesukaran pelbagai kata-kata yang kurang enak untuk didengari, ya memang amat sakit hati dengan perkara yang terjadi, dan kita akan menyalahkan sistem, menyalahkan pihak tertentu dan pelbagai lagi. Tetapi adakah itu keperibadian kita? Fikir dan renungkan semula, jika ditakdirkan anda lulus peperiksaan ini dengan izin Allah dan dipanggil untuk temuduga, peluang untuk lulus temuduga juga sangatlah tinggi  kerana anda seorang yang sangat berkeyakinan, tapi apabila mereka (penemuduga) menyiasat latar belakang anda, terutamanya di Facebook anda,dan akhirnya anda gagal dalam temuduga yang dijalankan. Gagal kerana mereka pun "sakit hati" dengan  status anda di Facebook itu.







Sekarang semuanya dihujung jari, kenapa pena berkata demikian, sebab jika dilihat sekarang laman sosial adalah tempat untuk kita meluahkan segala-galanya. Tidak salah jika hendak berkongsi tetapi ia perlu mempunyai had dan batasanya juga.

Pena masih ingat lagi pesanan pensyarah pena semasa di kampus dahulu, jangan jadikan Facebook sebagai medah luah perasaan. Tidak mustahil jika mereka (penemuduga) akan menyiasat latar belakang kita sehingga ke Facebook kerana hal ini telah terjadi walaupun bukan pada agensi kerajaan (tapi pena tidak pasti jika ada), tetapi pada sektor swasta ya, ada. Seseorang individu ini berjaya dan lulus hanya kerana status di Facebook sahaja. Kerana di situ keperibadian kita. Fikirkanlah beberapa kerap kita update status, status apa yang kita update, fikir-fikirkan semula.

Bagi yang tidak dapat menjawab atau mengalami masalah ketika menjawab peperiksaan semalam, peperiksaan ulangan akan dijalankan. Buat yang terbaik pada kali ini,dan berdoa agar semua urusan akan dipermudahkan. In shaa allah yang terbaik akan pasti berlaku.


    


Dan bagi mereka yang bakal menduduki peperiksaan online ini untuk masa akan datang disini pena ada kongsikan sedikit sebanyak yang bakal anda tempuhi.









Pena juga mempunyai masalah dalam menjawab soalan. Soalan tak lengkap atau gambar rajah tak dapat download. Boleh pena katakan soalan pada kali ini agak mencabar, nak mengangis juga jawab soalan ini.



Sedikit tips yang dapat pena kongsikan bagi yang bakal menduduki peperiksaan ulangan ini mahupun peperiksaan online pada masa akan datang.

1. Banyakan membaca dan luaskan skop pembacaan anda jangan terlalu tertumpu pada jawatan yang dipohon.

2.  Banyakan latihan pengiraaan sebab ia dapat membantu semasa bahagian dua  nanti, nanti otak tidak terkejut bila tiba-tiba terpaksa mengira dan ditambah pula dengan server yang kurang memuaskan.

3. Selalu refresh apabila menjawab soalan tersebut dan elakan daripada menekan atau klik pada seterusnya atau sebelumnya, terseterusnya. Klik terus pada no soalan pada yang bulat itu. Sebab itu juga salah satu punca yang pena dapat kesan yang menyebabkan no soalan menjadi warna oren. (Maaf kalau salah), pena menulis berdasarkan pengalaman. Apabila no soalan warna oren dan setelah refresh ia akan menjadi warna kuning, iaitu soalan yang telah dilihat tetapi belum dijawab.

4. Pastikan juga talian internet kuat ia menjadi salah satu faktor penting.

5. Jangan panik.

Buat seketika ini cukup dahulu entri pada kali ini. Semoga perkongsian ini dapat memberi manfaat pada semua.



TIDAK SEMUA KITA DAPAT PEROLEHI DENGAN MUDAH, BERSABAR ADALAH KUNCINYA.

TAHNIAH PADA MEREKA YANG BERSABAR.

3 Sep 2014

Rujukan bagi peperiksaan online Penguasa Kastam W41

0comments
Tiada jalan mudah nak berjaya bukan, usaha adalah tangga kejayaan.

Di sini pena sertakan beberapa link yang boleh dirujuk untuk bahan bacaan dan juga dalam masa yang sama ia akan menambahkan ilmu. Boleh nak rujuk kepada soalan ramalan, tapi tidak salah jika kita rajinkan diri untuk membaca.

Hendak menjadi penguasa kastam kenalah seorang yang berilmu juga kan..

ok selamat menambah ilmu...

http://gst.customs.gov.my/ms/Pages/default.aspx

http://www.pakdi.net/apa-itu-goods-services-tax-gst/

http://www.customs.gov.my/index.php/bm/component/content/category/107?layout=blog

http://www.customs.gov.my/index.php/en/procedures-a-guideline/internal-tax/procedures/498-prosedur-cukai-perkhidmatan?showall=1

http://km.anm.gov.my/Artikel/Jenis-jenis%20Hasil%20dan%20Tunggakan%20Hasil%20bagi%20Kerajaan%20Persekutuan.aspx

http://din.huluselangor.net/?page_id=39465

http://www.agc.gov.my/Akta/Vol.%202/Akta%2064.pdf

http://customsgc.gov.my/infopage/info/impexpgoods.html

atau boleh sahaja cari di en google cukai kastam, in shaa allah banyak info yang akan keluar.

Selamat menjadi Penguasa Kastam yang penuh ilmu di dada.


2 Sep 2014

Sedikit Pencerahan bagi Peperiksaan Online (bahagian satu)

0comments
Tahniah kepada mereka yang telah dipilih oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) untuk peperiksaan online pada sabtu ini 6 September 2014.

Peperiksaan pada kali ini adalah peperiksaan kali ke lima secara atas talian dan dikatakan banyak penambahbaikan yang telah dilakukan bagi mengatasi masalah-masalah yang dihadapi sebelum ini.

Batch pada kali ini juga boleh dikatakan bertuah kerana pihak SPA telah mengadakan satu taklimat mengenai cara dan bagaimana untuk menjawab peperiksaan secara atas talian. Walaupun panduan telah diberikan bersama email yang diterima tetapi pihak SPA mengambil langkah untuk memberi taklimat agar masalah yang sama tidak berulang.

Bagi mereka yang terpilih adalah mereka yang bertuah, kenapa? Ini kerana daripada lebih kurang 105 ribu permohonan yang diterima hanya lebih kurang 104 ribu yang melepasi syarat-syarat yang ditetapkan, dan apabila tapisan akhir dilakukan hanya lebih kurang 85 ribu yang melepasi syarat untuk menduduki peperiksaan di atas talian ini. Oleh itu bagi mereka yang dipilih bolehlah membuat sedikit ulang kaji daripada sekarang kerana peluang untuk dipanggil temuduga tidak begitu tinggi.

Kerana pada kemasukan kali ini dikatakan selepas lulus peperiksaan, calon yang berjaya akan terus dipanggil temuduga tanpa perlu melalui PAC. Dan hanya seramai 245 calon yang akan menduduki sebagai Penguasa Kastam. Oleh itu gunakanlah peluang yang ada sebaik mungkin.

Melalui penerangan yang diberikan oleh pegawai SPA, tiada rujukan yang khusus untuk peperiksaan pada kali ini. Pengetahuan am boleh dirujuk hal-hal yang berkaitan dengan kastam seperti cukai-cukai yang dilaksanakan dan bagi bahagian kedua menguji kemahiran mengira boleh dipratiskan latihan daripada matematik darjah satu sehingga SPM. Bahagian C pula adalah berkaitan dengan personaliti diri. Calon tidak boleh menipu kerana ia menuntukan sikap dan keperibadian diri calon.

Di sini pena kongsikan sedikit maklumat dan dan perkara yang perlu diambil berat sebelum dan semasa menjawab peperiksaan atas talian  sabtu ini.

1. Pastikan talian internet cukup bagi menampung proses untuk download dan upload soalan. Pastikan setiap soalan yang telah dijawab bertanda hijau. jika tiada tanda merah itu bermakna soalan yang dijawab belum sampai kepada pihak SPA.

2. Pastikan juga jika menjawab menguna laptop bateri atau mengunakan chager, bagi mengelakan keadaan yang tidak diingini berlaku.

3. Pastikan juga calon mengunakan link dan angka giliran yang diberikan melalui email yang diterima. ( Hal yang berkaitan dengan email dan maklumat diri calon akan pena kongsi dalam entri akan datang)

4. Boleh juga klik pada link di bawah untuk lebih faham bagaimana peperiksaan atas talian ini dijalankan.


Buat masa ini hanya ini yang pena dapat kongsikan pada semua. Banyak lagi yang pena inginkan kongsikan ilmu yang pena terima seperti mengapa permohonan kita di SPA selalu akan dipaparkan

"TIDAK MELEPASI SYARAT-SYARAT YANG DI TETAPKAN"
rujuk di sini (http://nukilansangpena.blogspot.com/2014/12/kesibukan-yang-tidak-dapat-dielakkan.html)

Tapi buat masa ini pena rasa cukup sebagai panduan untuk mereka yang bakal menduduki peperiksaan pada sabtu ini.




15 Jul 2014

Indahnya Kehidupan...

0comments

Setiap aturan Allah itu tersembunyi pelbagai hikmah. Ada yang mudah perjalanan kehidupannya, dan ada yang sukar perjalanan kehidupan yang di lalui, tetapi mudah atau sukar Allah lebih mengetahui aturan yang terbaik....


Jangan pernah mengeluh untuk setiap yang terjadi, tetapi bersyukurlah dengan ujian yang diberikan, kerana di situ terdapat kasih sayang daripada Allah. Hanya mereka yang terpilih sahaja yang mendapat tempisan kasih sayang ini. Bertuahlah kepada mereka yang di uji, dan  bersyukurlah pada mereka yang di uji.

Bagi mereka yang mendapat laluan mudah di dalam kehidupan juga merupakan satu ujian untuk melihat sejauh mana mereka bersyukur dan berpijak di bumi yang nyata. Jangan mudah untuk berasa riak dan bangga diri dengan apa yang di miliki, kerana ia semua hanyalah pinjaman daripada Allah. Allah hanya menguji kamu untuk melihat sejauh mana kamu mengutamakan Allah atau sebaliknya.

Allah ciptakan kehidupan untuk kita nikmati keindahan yang diciptakan, kerana setiap yang diciptakan mempunyai fungsi dan tidak dijadikan dengan sia-sia sahaja, Walaupun kehidupan yang kita lalui tidak seindah yang kita harapkan, tapi ia indah di sisi Allah. In Shaa Allah.

Kerana kita tidak pernah tahu apa yang akan terjadi di masa hadapan mempunyai kaitan dengan masa sekarang. Perancangan itulah yang boleh diungkapan, setiap yang dirangcang mempunyai peraturan yang tersendiri.

Jangan pernah mempersalahkan kenapa tidak dapat yang itu tetapi diberikan begini, tetapi tetapkan di hati, apa yang diberikan ini adalah yang terbaik untuk masa kini dan ia mempunyai kaitan dengan masa hadapan yang tidak pernah kita tahu.


Jadilah hamba ALLAH yang sentiasa bersyukur dengan segala nikmat yang diberikan dan bukan kufur nikmat.


16 Jun 2014

Dia Ibuku Dia Bapaku. Dia Ummiku..

0comments
        
         Hari bapa ker, hari ibu ker, semua akan beri ucapan pada keluarga masing-masing, berbangga mempunyai ibu dan ayah, tetapi adakah ia hanya sekadar ucapan di alam maya? Cuba kita fikir dan renungkan semula. Adakah ia sekadar nak memberitahu satu dunia kita sayang pada mereka, adakah kita tergolong dalam mereka yang menunjuk-nunjuk tetapi sebenarnya kita tidak kisah pada mereka.. harapnya kita bukan berada dalam golongan itu.

          Apa yang pena ingin kongsikan ini adalah ada seorang teman bertanyakan kepada teman bagaimana ummi pena boleh menjadi seorang yang tabah dan kuat semangat. Pena harap satu hari pena boleh menjadi sepertinya, seorang wanita yang tabah.

         Ummi bukanlah seorang yang berpelajaran tinggi, sekolah hanya sampai darjah lima sahaja, alhamdulliah ummi tahu membaca, menulis dan mengira, asas 3M ummi ada. Ummi berhenti sekolah sebab ummi berkorban untuk adik-adik ummi. Ummi anak sulong perempuan, jadi segala tanggungjawab pada bahu ummi. Ummi selalu bercerita dahulu hidup ummi susah, pada zaman dulu susah nak tengok orang yang hidup senangkan. Rumah pun hanya berlantaikan tanah, dan sumber air nak ambil agak jauh jugalah. Sementara arwah nenek berkerja di sawah, ummi akan menguruskan hal dirumah.

         Arwah nenek meninggal sewaktu adik bongsu ummi dilahirkan, di situ bermulalah kehidupan bagi ummi. Kehidupan yang semua orang tak nak lalui. Tapi walaubagaimana pun tetap kena tempuh juga sebab itulah kehidupan. Ummi dan adik beradik terpaksa berpisah, untuk menjaga enam orang anak yang masih kecil pada ketika itu dengan keadaan hidup yang susah memang sukar untuk arwah atuk, adik bongsu ummi terpaksa dijaga oleh mak saudara ummi, adik ummi yang ke lima berhijjrah ke brunei dijaga saudara ummi di sana, manakala hanya abang ummi yang sulung yang meneruskan pengajian di peringkat tinggi. Tinggal ummi dan dua adik ummi yang dijaga bapa saudara belah arwah atuk. Apabila hidup menumpang kasih sayang ini, memang sukar, keperitannya tidak dapat diungkapkan, tetapi melalui keperitan itu ummi menjadi seorang wanita yang sangat tabah.

       Ummi sewaktu kecil dah kehilangan bonda tercinta, hilang tempat nak bermanja dan berkasih sayang, pena beruntung walaupun pena tiada ayah tetapi pena ada ummi. Ummi adalah ayah dan ibu bagi pena. Dialah hero sebenar dalam hidup pena. Sebab itu ummi lebih kuat daripada pena. Ummi tidak mudah mengalah dengan dugaan dan ujian dunia. Ummi tak kisah jika orang nak mencerca atau mengaibkan ummi.

       Pena sangat kagum dengan pengurusan kewangan ummi, walaupun gaji ummi tidak mencecah empat angka, tetapi ummi dapat membesarkan aku dengan baik sekali, dapat menyediakan tempat berteduh yang sangat selesa dan kini lebih selesa bila ummi dah ubah suai rumah. Ya Allah memang tidak dapat dibayangkan semua yang ada sekarang ini adalah hasil titik peluh ummi sendiri. Tetapi maklumlah apabila kami berdua sahaja perempuan dirumah orang akan mengambil kesempatan pada kami, ada sahaja yang mereka buat. Setiap kali mereka yang diamanahkan untuk membuat pengubahsuain rumah, mereka PASTI buat sambil lewa, tetapi ummi tetap sabar. Hikmah disebaliknya besar Ummi kata.

Syukur pada anugerah ini.....kerana dikurnikan seorang insan yang sangat terbaik dalam hidup ini yang membuatkan hidup ini lebih bermakna...



28 May 2014

Nak tanya boleh...?

0comments

Rindu dengan blog...nak update entri baru asyik tak berkesempatan... sebab dah mula  sibuk sekarang..

Soalan yang selalu ditanya oleh rakan-rakan yang tidak mengenali latar belakang pena..

"Ain nak tanya sikit boleh tak harap tak kecik  hati la ek.."

dan sememangnya pena dah tahu soalan yang nak ditanya...

"Ayah ain mana ek sebab selalu tengok gambar ain dengan mak jer"

dan pena hanya membalas dengan senyuman, dan soalan itu tidak langsung menyetuh hati mahupun perasan pena.

Pena jelaskan yang ibu dan ayah pena bercerai sejak pena masih kecil lagi, penerangan yang ringkas dan mudah untuk difahami.

Sebab kebanyakan mereka mungkin pelik sebab di mana-mana sahaja akan ada gambar pena berdua dengan umi. dan sememangnya pena sangat rapat dengan insan ini.. bagi sahabat yang rapat dengan pena dia akan tahu betapa rapatnya pena denga ibu pena.


Mungkin ada yang melihat remaja atau anak-anak yang membesar dan dibesarkan dalam keluarga induk tunggal ini akan memberikan kesan kepada tahap perkembangan anak tersebut. Kurangnya kasih sayang menyebabkan remaja dan anak-anak ini terlibat dengan gejala anti sosial.

Pena menafikan fakta ini melalui kajian yang telah pena lakukan untuk kajian ilimiah pena semasa belajar dahulu. Pena bukan sahaja melakukan kajian ilimiah yang mana diwajibkan kepada mereka yang bergelar pelajar, tetapi pena juga melakukan latihan industri di tempat yang sama. 

Data dan kajian yang pena perolehi menunjukkan bahawa remaja yang terlibat dengan anti sosial ini bukan berasal daripada keluarga induk tunggal, peratusan mereka kecil jika hendak dibandingan mereka yang mempunyai ibu dan ayah.

Sebab apa pena menulis entri ini adalah ingin membuktikan bahawa walaupun dibesarkan tanpa ayah, alhamdulliah pena telah terdidik. Umi memang sangat tegas dalam mendidik pena. Jika hitam katanya tetap hitamlah...sedikit pun kasih dan sayang daripada umi tidak kurang malah bertambah-tambah...


hurm panjang pula dibebelkannya kan..ingat nak menulis entri yang pendek sahaja...



jangan menilai seseorang itu daripada latar belakangnya....

kerana KESEMPURNAAN itu subjektif


12 Apr 2014

Jika ALLAH belum mengizinkan....

2comments

Semua yang berlaku adalah dengan kehendak dan izin dariNya, walaupun benda itu baik sekalipun tetapi jika ALLAH belum untuk mengizinkannya ia tetap tidak akan berlaku...

Tempoh 26 tahun membesar dengan seorang ibu mungkin dilihat perkara biasa tetapi bagi yang melaluinya ia cukup memberikan satu kesan yang sangat mendalam. Tempoh 26 tahun bukan satu tempoh yang singkat, kerana dalam tempoh itu banyak pertanyaan dan persoalan yang tidak dapat diungkapkan. 

Dalam tempoh itu juga membesar tanpa mengenali siapa dia yang memberikan peluang untuk bernafas bukan satu perkara yang mudah. Mungkin dilihat daripada kenyataan ini boleh menimbulkan satu prasangka yang negatif tetapi ia datang dari cara yang halal cuma keadaan tidak mengizinkannya untuk kekal lama.

Besarnya kuasa dia yang bergelar Ayah adalah kuasa wali yang dia miliki. Terlalu banyak konflik yang ada dalam diri ini, untuk merungkai satu persatu memang agak sukar. Pernah terdetik dihati ini dimanakah  dia berada sekarang, apakah khabarnya sekarang, tapi...bagaimana untuk tahu semua itu jika tiada maklumat yang boleh dirujuk.



Takut sangat jika diri ini dikatakan anak derhaka, pernah terdetik di hati ini bahawa salah seorang insan yang terbiar dilorong-lorong mahupun di rumah pengasih adalah dia yang bergelar ayah kepada seorang insan yang mencarinya. Semua mencemuh anak kepada sang ayah tersebut kerana membiarkan hidup ayahnya melarat tanpa pembelaan.


Tapi.. apakah yang terjadi jika satu hari nanti Allah mengizinkan pertemuan seorang anak dan ayah.. adakah sang anak mengenali ayahnya dan ayahnya mengenali sang anaknya... adakah pertemuan itu seperti yang diharapkan?


Semua itu adalah takdir Allah, jika Allah mengizinkan pasti ada sebabnya dan jika tidak mengizinkannya juga pasti ada sebabnya..









 

30 Mar 2014

Siapalah aku ini..

0comments



Aku bertanya pada diri aku sendiri…
layakkah aku nie menjadi hamba Allah jika aku sering melakukan kesilapan..

Aku menyedari bahawa iman aku terlalu lemah dan nipis…
aku tak mampu untuk menolak kemungkaran yang datang dalam hidup aku…

Aku terasa berdosa sangat dengan apa yang telah aku lakukan…
Ya Allah itu maha pengampun…
tapi layakkah diri aku ini diampunkan…..

Aku terfikir lagi masih layakkah diri aku 
untuk mendapat seorang suami yang baik yang dapat pimpin aku ke jalan yang benar..
yang mencintai aku kerana Allah kerana ingin membentuk dan mendidik aku…
bukan kerana cintakan aku kerana kemaksiatan…..
LAYAKKAN ker aku

Aku dibesarkan tanpa seorang lelaki yang dipanggil ayah didalam hidup aku..
dan untuk menyebut perkataan ayah itu adalah sukar sekali dalam hidup aku…

Aku bersyukur dengan segala pemberian Allah untuk aku..
bagi aku yang diberikan adalah yang terbaik untuk hambanya 
Cuma kadang-kala aku terpaku dan 
tertanya adakah sinar BAHAGIA itu masih wujud untuk aku…


Tetapi aku menantikan BAHAGIA itu .
.menanatikan ianya hadir kerana aku pasti BAHAGIA itu pasti ada..
aku Cuma sedang diuji dan terus diuji..
aku mesti ingat apa yang aku lalui ini adalah 
sebuah perjalanan menuju satu distinasi iaitu akhirat…

Dan dalam jalan yang aku lalui itu adalah jalan yang berliku…
aku kena ingat tiada benda yang mudah dalam hidup ini…
dan paling penting jangan menyalahkan orang lain..


27 Mar 2014

Rencah Kehidupan yang Sukar Difahami...

2comments
Apa yang kita cuba sampaikan kadang-kala sukar untuk difahami oleh orang lain. Atau apa yang difahami berbeza dengan apa yang kita ingin sampaikan. Sering berlaku kan? Inilah yang dikatakan dalam bahasa komunikasi, komunikasi kurang berkesan.

Sebab setiap daripada kita adalah berbeza, walaupun dikatakan mempunyai rupa yang sama sekalipun, kita masih berbeza, walaupun dilahirkan pada tarikh yang sama tetap tidak sama.

Apa yang ingin pena kongsikan adalah apa yang kita keluarkan daripada kata-kata kita mungkin tidak sampai kepada orang yang kita ingin sampaikan itu. Jika melihat kepada konsep dan keberkesanan dalam komunikasi kita seharusnya bijak dalam menyampaikan mengikut tahap pendidikan, umur, latar belakang dan mungkin juga perkerjaan. Tapi jika dilihat daripada segi komunikasi yang formal, tapi bagaimana yang kurang formal..

Kadang-kadang dalam kita bersembang dengan rakan kita, tiba-tiba ada yang menarik muka, berasa hati dengan kita. Sebab bila kita dah leka bersembang kita kurang sedar atau peka dengan apa yang kita kata-kata yang kita kuarkan, dan mungkin juga kita tak berniat nak kecilkan hati rakan kita.

Apa yang boleh pena katakan  adalah manusia ini dikurniakan dengan satu organ yang membuatkan kita dapat merasai sesuatu yang luar jangka iaitu hati. Hanya hati sahaja yang dapat merasai perkara-perkara yang sukar ditafsir ini.

Ok kita berasa hati dengan kata-kata rakan kita, tapi apa kata kita duduk sejenak dan berfikir...

"Sebelum ni aku ada lukakan hati kawan-kawan aku dengan kata-kata atau tindakan aku ker"

Jawapannya pasti ada dan benda itu jadi dalam kita tak sedar juga begitu juga dengan rakan kita, tapi kalau rakan kita itu memang jenis mulut yang orang kata tiada insurans tu lain bab pula. Sebab Allah itu adil kadang-kadang Dia nak kita rasa apa yang kita pernah buat pada orang lain. Nak kita rasa agar kita tidak mengulangi benda yang sama untuk pada masa hadapan. Nak kita jadi hamba yang sempurna daripada kesilapan yang kita lakukan dan paling penting adalah belajar daripada kesilapan. Jangan fikir diri kita sudah cukup sempurna.

Dalam bersahabat dan berkawan ini kenalah adalah memberi dan menerima mungkin hari ini dia mengecilkan hati dan membuat kita terasa atau tersentap, tapi kita tak tahu dengan diri kita akan datang.. mungkin juga kita akan melakukan perkara yang sama mungkin bukan pada rakan kita itu, tapi pada orang lain.


Seperkara lagi dalam kehidupan kita kadang-kadang akan terdetik di hati kita

" Tak kan ada orang boleh faham aku"
"Orang lain tak  rasa apa yang aku rasa"

Kenapa kita nak merunggut, kita merunggut macam bila kita kecewa..tapi bila bahagia kita ada tak nak keluarkan kata-kata ni? Tentu sekali tidak.

Pena pernah melalui fasa ini, tapi kita tak kan bangkit jika asyik berterusan dengan begini, apa kata kalau kita yang cuba memahami orang lain, cuba untuk rasai apa yang orang lain rasa.

Memang tidak mudah untuk kita memahami orang lain, begitu juga orang lain yang cuba nak faham dengan sikap kita. Sebab kita rasa kita dah cukup faham orang lain dan dengan ego kita itu membuatkan kita yang sengsara. Kita fikir kita sudah cukup faham orang lain tetapi sebenarnya kita hanya faham pada dasar dan bukan keseluruhannya maka timbulah kata yang orang tak faham dengan diri kita. 

Dan yang sebenarnya perkara ini terjadi kerana diri kita sendiri, kita tak faham dan tak tahu dengan apa yang kita nak dalam hidup kita. Ingat kita boleh menjadi perancang yang terbaik tetapi segala ketentuan adalah daripada Ilahi, kita merancangkan untuk memilih pilihan G tetapi melalui peracangan Allah kita melalui pilihan L,yang mana kita tidak mahukan dan kita fikir ia bukan terbaik daripada kaca mata perancangan manusia.


26 Mar 2014

Kewajipan kita kepada mereka..

0comments

Kasih ibu dan ayah memang tiada tandinganya.... Kita bukanlah sesiapa tanpa mereka.

Kepada mereka yang masih mempunyai kedua-duanya berbaktilah kepada mereka, curahkan kasih sayang, luangkan masa dan perhatian kepada mereka. 

Seperti dalam entri pena sebelum ini di mana terdapat sebahagian anak-anak yang ingin membawa bersama-sama ibu dan bapa mereka mengerjakan haji, tetapi bagaimana dengan mereka yang telah tiada ibu bapa?

Penghargaan dan kasih sayang boleh dibuatkan dengan menunaikan tanggungjawab kita untuk membuatkan upah haji untuk mereka.

Kasih ibu sampai ke syurga
Kasih ayah sepanjang masa
Kasih anak " Laksanakan upah haji mereka sekiranya mereka telah tiada"

Bagi sesiapa yang ingin menunaikan kewajipan ini boleh hubungi pena (whatsapp only) atau download borang di bawah.
  

Mudah-mudahan dengan amalan daripada anak-anak yang soleh dan solehan ini akan dapat membantu mereka di sana.

21 Mar 2014

Kisah Sebuah Jam..

0comments
Pena  ni bukanlah orang yang suka pakai jam... tapi nak kena ada jam sebab nak tahu waktu.tapi bila pakai sure akan buka sebab rimas....

Jam ni pena beli tahun lepas bila  sebab sebelum ni  dah ada satu jam tapi rosak sebab jatuh terhempas masa bawa motor nak gi kerja.. sedih sebab sayang jam tu...sebab beli guna duit gaji pertama..Tapi lumrah kehidupan setiap benda yang kita sayang itulah  yang akan ditarik daripada kehidupan kita. Sebab Allah nak menguji kita sejauh mana kita sayang kepada sesuatu yang tidak akan kekal.

Rezeki digantikan dengan jam ini lah, pena beli bulan depannya guna duit gaji juga, apa yang dapat pena lihat pada diri pena yang baru belajar mencari rezeki dan duit sendiri ni, kita akan lebih menghargai apa yang kita nak beli dan yang dah beli. Jam ni harganya Rm15 walaupun tak mahal tapi ia dibeli dengan hasil titik peluh sendiri. Itu adalah value dia.

Disebabkan pena  ni tidak gemar sangat  pakai jam , jadi letak ikut suka pena jer kadang-kadang tinggal kat office, kadang-kadang kat rumah, kadang-kadang dalam kereta dan yang paling lama pena tinggalkan dia kat dalam beg telekung...tapi bila nk pakai baru ngabah cari... tapi pena tahu  salah so buat tak tauh jer...anggap hilang dan  tiada rezeki tapi tak terfikir  nak beli lagi sebab tak rasa nak beli jam..

Nak ceritanya...jam ni 'hilang' pas tu 'muncul' kembali...dan begitu seterusnya hingga kini dan pena tak tahu mcm mana jam ni boleh ada kat office sebelah... sehingga orang office sebelah bagitahu yang dia jumpa kat tempat parking kereta. Hurm tu lagi pelik maca mana boleh jatuh kat sana..



Dari situ  pena cuba muhasabah diri sendiri. Pena bukan tak suka pada jam ni yang menyebabkan pena letak merata-rata tempat, tapi pena cuma kurang selesa untuk pakai jam, atau apa-apa pada tangan nie walaupun cincin dan gelang. 

Apabila direnung kembali, ia sangat berkait dengan kehidupan kita, kita sering mengabaikan perkara-perkara yang penting dalam hidup kita dan mengambil remeh hal tersebut walaupun sebenarnya ia sangat penting. 

Apa yang pena maksudkan di sini adalah ibu bapa kita, kita terlalu sibuk dengan dunia kita, kerjaya kita dan sering mengabaikan mereka, kita fikir bahawa dengan menghantar duit setiap bulan ia cukup kepada mereka?

Tetapi kita tak sedar bahawa kita telah menyentuh naluri dan perasaan mereka. Mereka inginkan belaian dan perhatian daripada kita, tetapi walaubagaimana kita "hilang" daripada mereka, ibu bapa kita tetap "muncul" dalam setiap doa mereka.



Jangan pernah kita fikir kita berjaya kerana usaha kita sahaja, tetapi dengan irigan mereka yang membuatkan kita berada dalam rahmatnya.

Janganlah bila mereka telah "hilang" selamanya baru kita hendak "mencari-cari" doa dari mereka.

Hargai masa dan jam anda ..

20 Mar 2014

Sedarkah di mana kita berada....

2comments
Berita kehilangan  MH370  masih lagi menjadi berita yang belum ada pengakhiranya. Dan baru-baru ini rasanya kita telah pun dikejutkan dengan satu berita yang tidak sepatutnya berlaku di Negara kita yang menerima sedang di landa kesedihan  dan yang lebih menyayat hati ada yang masih memikirkan keuntungan di mana negara kita di landa kesedihan.

Disebabkan beliau ada menteri maka kebebasan bercakap yang tertakluk di dalam undang-undang negara menjadi hak milik beliau, bagi pena jika kata-kata yang di keluarkan menteri tersebut di keluarkan oleh orang biasa seperti pena atau orang awam rasanya dah kena akta hasutan dan sebagainya, rasanyalah.

Penganjuran konsert tersebut yang dikatakan bertaraf antrabangsa itu seolah-olah tidak menghormati kejadian yang berlaku pada negara, kerana melihat daripada positif ia memberikan impak kepada pendapatan negara, tapi bagaimana pula dengan pendapatan dosa? Adakah ia difikirkan? Berapa banyak kemaksiatan yang berlaku dalam konsert itu.

Disebabkan tahun ini adalah tahun melawat Malaysia maka segala program dan konsert juga harus dilakukan di malaysi kerana ia sumber pendapatan negara. Bolehkah dikatakan sumber itu datang dari sumber yang halal? Pena tiada jawapan kerana pena bukanlah orang yang arif dalam bidang itu untuk menjawabnya.

Mungkin disebabkan bala yang belum menimpa kita di depan mata seperti kaum terdahulu menyebabkan kita alpha dan leka dengan permainan duniawi, kita terlalu asyik dengan keseronaknya, sehingga orang mengajak kita dalam dakwah dikatakan kolot.

Tidakah kita sebagai umat Islam rasa segan dan malu jika non muslim dapat menuntu aurat dengan sempurna dan kita pula mempertikainya, tidakkah perlu kita melihat diri kita terlebih dahulu? Semoga hidayah Allah sampai kepadanya...


Sebelum kita melelapkan mata duduk sebentar dan fikirlah mengenai dunia kini, pelbagai kemaksiatan telah berlaki, di merata-rata, ramai juga memperkatakan bahawa kini berakhir zaman, tanda-tanda kecil kiamat telah muncul, tapi...kita lihat diri kita apakah kita telah mempersiapkan diri kita? Bagaimana iman kita?

Allah masih belum menurunkan bala kepada kita, kerana kita umat Nabi Muhammad masih lagi diberikan kesempatan untuk bertaubat... jadi kita seharusnya mengunakan ruang yang ada untuk bertaubat kerana kita juga tidak tahu adakah taubat kita di terima atau tidak jika kita menyesal di akhirnya. 





Semoga renungan ini boleh membuatkan kita terfikir di mana kita berada sekarang. Adakah kita sudah bersedia menerima segala amal dan perbuatan kita. Adakah kita masih lagi mahu leka dengan hal dunia? Jawapan ada dalam hati kita... Semoga kita semua dihindari daripada kemaksiatan....





19 Mar 2014

Menjadi Tetamu Allah, Lambaian Baitullah 1435H..

0comments

Makkah adalah impian setiap impian umat Islam, alangkah gembiranya apabila kita dapat menjadi tetamu Allah di sana. 





Musim Haji tahun ini jatuh pada awal bulan oktober. Pada ketika itu sama seperti dua tiga tahun sebelum ini pena akan sibuk sebab pena berkerja dengan syarikat yang menguruskan akikah dan qurban. tapi entri ini bukanlah untuk menceritakan pasal akikah dan qurban, mungkin pada masa yang lain pena akan menceritakan pengalaman pena semasa berkerja pada musim qurban ini.

Apa yang membuatkan pena untuk menulis entri ini adalah ingin kongsikan pengalaman pena yang membuatkan tersentuh, kerana Alhamdulliah kerana masih ramai lagi anak-anak yang ingin berbakti kepada ibu bapa dan membalas jasa dan pengorbanan mereka.

Buat pengetahuan semua tempat pena berkerja sekarang dapat kouta daripada Tabung Haji bagi menunaikan Haji pada tahun ini. Alhamdulliah ia satu rezeki yang datang tanpa disangkan.

Ok jadi bila dapat tau jer kouta ini mula pena sibuk, sebab pena yang akan menjadi teman istimewa kepada en telefon, kerana pena yang akan menjawab panggilan dan menjawab segala permasalahan dan pertanyaan daripada mereka yang ingin menunaikan Haji.

Kebanyakan daripada mereka bertanya 

 "bolehkan saya membawa ibu bapa saya sekali untuk menunaikan haji pada tahun ini ?"

"Ibu saya teringin nak ke tanah suci tapi masih belum dapat panggilan daripada Tabung Haji, kalau saya bawa ibu saya sekali boleh?" 

"kalau saya tak pergi haji pada tahun ini, tapi saya nak bagi peluang ini pada ibu dan bapa saya boleh tak en"

Hampir sama sahaja pertanya daripada anak-anak soleh dan solehan ini, mempunyai hasrat dan keinginan untuk membawa ibu bapa bersama untuk menunaikan ibadah haji ini.


Sejuk rasa hati ini bila mendengarkan hasrat mereka. Apa yang menyebabkan persoalan-persoalan ini timbul adalah daripada mesej yang diterima daripada mereka menyatakan bahawa, syarikat yang pena berkerja menerima kouta haji dan menawarkan kouta ini kepada mereka. Di situlah timbul keraguan sama ada kouta ini hanya untuk mereka sahaja atau boleh membawa orang lain.
 
Pena mendoakan agar hasrat dan impian mereka yang suci ini untuk menjadikan ibu dan bapa mereka sebagai tetamu Allah dipermudahkan segalanya. Aamin...



 

♥ nukilan sang pena ✿ © 2010

Blogger Templates by Splashy Templates