14 Dec 2014

Kesibukan yang tidak dapat dielakkan - Sedikit Pencerahan bagi Peperiksaan Online (bahgian dua)

Alhamdulliah akhirnya dapat juga pena luangkan sedikit masa untuk berblog pada malam ini, rasanya ada yang pena "berhutang" untuk berkongsi apa yang pena tahu.

Jika sebelum ini ada yang membaca entri pena berkaitan dengan hal-hal yang berkaitan dengan Suruhanjaya Perkhidmatan Awam, dan Peperiksaan Online, pena ada menyentuh hal yang berkaitan dengan "Kenapa dalam pendaftran kita di SPA, selalu akan keluar 

' Tidak Melepasi Syarat-syarat semasa  yang ditetapkan' oleh suruhanjaya'



Agak strees jugakan? Tapi hanya fikir positif mungkin belum rezeki kita lagi dan akan ada rezeki Allah yang lebih baik dan datang dari sumber yang tidak disangka-sangka.. in shaa allah

Ok, hal ini berlaku kerana, jawatan yang kita pilih itu kadang-kadang terlalu umum. Contoh jawatan seperti Pegawai Penerangan. Jika yang dibuka jawatan itu adalah umum maka tiada syarat-syarat yang khusus akan ditetapkan. Contoh seperti yang pena dapat (boleh rujuk pada gambar). Yang pertama itu pena dapat sebab syarat yang diperlukan hanya mempunyai Ijazah sahaja, tetapi yang kedua,  jawatan yang sama dibuka tetapi mempunyai syarat tambahan lain yang pena tiada, jadi pena dikira tidak memenuhi syarat yang ditetapkan.



Dan ada kalanya juga, jawatan yang dibuka itu hanya untuk mereka yang mementap atau mempunyai kelahiran disesuatu negeri (Rujuk gambar) jadi itu juga menyebabkan kita dikira tidak memenuhi syarat yang ditetap.



Jangan merugut jika kita tengok kawan kita asyik dapat panggilan temuduga, dapat jawab peperiksaan online, tapi kita tidak juga sangkut, in shaa allah rezeki allah ada, jangan berharap pada satu kerja sahaja, cuba pelbagaikan permohanan jawatan perkerjaan kita.

Allah akan sentiasa membantu hambanya yang setiasa berusaha.


0 comments:

Post a Comment

 

♥ nukilan sang pena ✿ © 2010

Blogger Templates by Splashy Templates