14 Aug 2011

shoping raya!!!



Raya bakal menjelang tak lama lagi kan..tentu semua sedang sibuk menjalankan persiapan kan?? Sang pena pun lebih kurang macam semua juga tidak terlepas daripada membeli belah untuk raya nanti..

Cuma kali ini sang pena ingin menyentuh raya kita masa kecil dan raya kita bila dah meningkat remaja dan dewasa ini. Mungkin ini berlaku pada diri kita, tapi kita tidak menyedarinya..

Sang pena dah beli baju raya dan tempeh baju raya sebelum ramadhan lagi. Memang begitu lazimnya yang ibu sang pena lakukan setiap tahun sejak sang pena kecil lagi. Persiapan awal dibuat takut nanti tidak sempat.
Ingat tak masa kita kecil-kecil dulu kebanyakan daripda kita akan mempunyai baju raya yang sedondong dengan keluarga kita, dah macam boria… dan setiap tahun akan mempunyai tema baju raya yang akan dipakai pada pagi hari raya. Seronakkan masa kecil-kecil dulu masa nak beli baju raya.




Tapi bila kita dah besar ini, masih nak ker lagi kita pakai baju yang macam boria ini?? Tentu ada yang malu..tak nak la tak moden..kalau kecik-kecik dulu boleh lah…kemana hilangnya kehormonian itu kan??
Masa sang pena teman pak cik sang pena beli baju untuk anak-anak dia merangkap adik sepupu sang pena, macam-macam keletah orang yang sang pena lihat..

Beli baju budak tingkat paling atas sekali, semua yang kecik-kecik ini nak baju yang sama dengan abang dan kakak mereka, yang abang dan kakak yang dalam usia sekola rendah nie pula nak baju yang sama dengan mak ayah diaorang, jadi satu family satu warna..cantik jer tengok..

Bila turun kat tingkat bawah nak cari baju untuk mak cik sang pena pula, sang pena terlihat sepansang kekasih dua sejoli ini..mereka memilih untuk mengayakan warna sepadan di pagi raya ini..itulah situasi yang berlaku sekarang ini..apa-apa jua yang kita buat kita mesti melebihkan orang lain yang tiada ikatan darah dengan kita daripada orang yang mempunyai darah dengan kita??? tidak adalah salahnya tapi cuma janganlah kita MELEBIHKAN orang lain...

Kenapa harus begitu..kasihan si ibu dan si ayah..mereka yang telah membesarkan kita, tapi mengapa kita buat mereka begitu?? Apakah silap mereka mendidik kita?? Apakah tidak cukup kasih dan sayang yang telah mereka taburkan sejak kita tidak tahu apa-apa??

Hargailah mereka semasa hayat mereka masih ada ini. Luangkan masa bersama mereka. Mungkin masa mereka berada di dunia ini tidak lama. Jangan kita menyesal di kemudian hari..tiada gunannya…

0 comments:

Post a Comment

 

♥ nukilan sang pena ✿ © 2010

Blogger Templates by Splashy Templates