19 Aug 2011

Layanan ala banduan...benarkah..part II


Ingat tak entry sebelum ini mengenai layanan ala banduan itu, kan sang pena ada menyentuh mengenai barang larangan yang TIDAK boleh dibawa ketika berada di dalam kawasan penjara?? Di bawah ini ada sang pena senaraikan beberapa barangan yang tidak boleh dibawa ketika kita berada dalam kawasan penjara. Diharap salah faham yang berlaku dapat diperjelaskan.


Barangan yang menjadi larangan di penjara.

1.       Telefon bimbit ( Handphone)
2.       Kamera
3.       Semua jenis barangan elektronik
4.       Duit tidak melebihi RM10
5.       Makanan dan minuman
6.       Artikel larangan ( majalah , buku dan lain-lain)
7.       Dadah, ganja, rokok dan seumpanya yang menjadi kesalahan
8.       Senjata dan peralatan tajam..

Inilah yang sang pena ingat yang tidak boleh dibawa masuk ke dalam penjara. Semua ini menjadi barangan larangan dan boleh dijatuhkan kesalahan jika ditangkap membawanya secara seludup dan sembunyi.

Satu lagi yang sang pena ingin berkongsi dengan semua mengenai penjara ini adalah mengenai konsep yang jabatan penjara jalankan sekarang. Jabatan penjara kita lebih mengambil pendekatan PEMULIHAN kepada semua pesalah dan banduan daripada konsep TAHANAN yang tidak membawa banyak perubahan kepada mereka. Melalui konsep PEMULIHAN yang dijalankan maka mereka yang pernah ditahan ini dapat kembali ke pangkuan masyarakat dan menjadi insan yang mulia.

Jadi di sini jelas, pelajar yang dikatakan dipukul itu tidak benar, kerana sekarang wardan penjara sendiri tidak mempunyai kuasa untuk memukul banduan di dalam penjara kerana terdapat akta yang melindungi mereka, lebih-lebih lagi pelajar ini adalah bawah umur dan Akta Kanak-Kanak 2001 melindungi mereka.

Diharapkan siasatan yang akan dijalankan nanti akan menjelaskan segala-galanya. Mereka yang benar akan sentiasa berada di pihak yang benar walaupun mereka difitnah sekalipun.

0 comments:

Post a Comment

 

♥ nukilan sang pena ✿ © 2010

Blogger Templates by Splashy Templates