8 Sept 2014

Tahniah Bagi Mereka Yang Besabar - Peperiksaan Online Penguasa Kastam W41



Semalan 6 September 2014 adalah hari yang penuh dengan kesabaran? Kenapa? Sebab hanya mereka yang dapat bersabar sahaja sanggup menunggu hingga peperiksaaan tamat. Bayangkan calon-calon ini telah menunggu sejam lebih awal untuk menggelakan server mengalami gangguan, dan ada yang sanggup duduk dihadap laptop atau apa jua device yang diguna sehingga berjam-jam lamanya.

Tahniah pena ucapakan kerana anda adalah orang yang mempunyai tahap kesabaran yang tinggi. Memang setiap pembaharuan yang dilakukan akan mempunyai banyak masalah dan manusia mahupun ciptaan yang dicipta itu tidak semuanya sempurna.

Kalau dilihat dilaman sosial bagi calon-calon yang menjawab peperiksaan online ini terutamanya mereka yang mengalami kesukaran pelbagai kata-kata yang kurang enak untuk didengari, ya memang amat sakit hati dengan perkara yang terjadi, dan kita akan menyalahkan sistem, menyalahkan pihak tertentu dan pelbagai lagi. Tetapi adakah itu keperibadian kita? Fikir dan renungkan semula, jika ditakdirkan anda lulus peperiksaan ini dengan izin Allah dan dipanggil untuk temuduga, peluang untuk lulus temuduga juga sangatlah tinggi  kerana anda seorang yang sangat berkeyakinan, tapi apabila mereka (penemuduga) menyiasat latar belakang anda, terutamanya di Facebook anda,dan akhirnya anda gagal dalam temuduga yang dijalankan. Gagal kerana mereka pun "sakit hati" dengan  status anda di Facebook itu.







Sekarang semuanya dihujung jari, kenapa pena berkata demikian, sebab jika dilihat sekarang laman sosial adalah tempat untuk kita meluahkan segala-galanya. Tidak salah jika hendak berkongsi tetapi ia perlu mempunyai had dan batasanya juga.

Pena masih ingat lagi pesanan pensyarah pena semasa di kampus dahulu, jangan jadikan Facebook sebagai medah luah perasaan. Tidak mustahil jika mereka (penemuduga) akan menyiasat latar belakang kita sehingga ke Facebook kerana hal ini telah terjadi walaupun bukan pada agensi kerajaan (tapi pena tidak pasti jika ada), tetapi pada sektor swasta ya, ada. Seseorang individu ini berjaya dan lulus hanya kerana status di Facebook sahaja. Kerana di situ keperibadian kita. Fikirkanlah beberapa kerap kita update status, status apa yang kita update, fikir-fikirkan semula.

Bagi yang tidak dapat menjawab atau mengalami masalah ketika menjawab peperiksaan semalam, peperiksaan ulangan akan dijalankan. Buat yang terbaik pada kali ini,dan berdoa agar semua urusan akan dipermudahkan. In shaa allah yang terbaik akan pasti berlaku.


    


Dan bagi mereka yang bakal menduduki peperiksaan online ini untuk masa akan datang disini pena ada kongsikan sedikit sebanyak yang bakal anda tempuhi.









Pena juga mempunyai masalah dalam menjawab soalan. Soalan tak lengkap atau gambar rajah tak dapat download. Boleh pena katakan soalan pada kali ini agak mencabar, nak mengangis juga jawab soalan ini.



Sedikit tips yang dapat pena kongsikan bagi yang bakal menduduki peperiksaan ulangan ini mahupun peperiksaan online pada masa akan datang.

1. Banyakan membaca dan luaskan skop pembacaan anda jangan terlalu tertumpu pada jawatan yang dipohon.

2.  Banyakan latihan pengiraaan sebab ia dapat membantu semasa bahagian dua  nanti, nanti otak tidak terkejut bila tiba-tiba terpaksa mengira dan ditambah pula dengan server yang kurang memuaskan.

3. Selalu refresh apabila menjawab soalan tersebut dan elakan daripada menekan atau klik pada seterusnya atau sebelumnya, terseterusnya. Klik terus pada no soalan pada yang bulat itu. Sebab itu juga salah satu punca yang pena dapat kesan yang menyebabkan no soalan menjadi warna oren. (Maaf kalau salah), pena menulis berdasarkan pengalaman. Apabila no soalan warna oren dan setelah refresh ia akan menjadi warna kuning, iaitu soalan yang telah dilihat tetapi belum dijawab.

4. Pastikan juga talian internet kuat ia menjadi salah satu faktor penting.

5. Jangan panik.

Buat seketika ini cukup dahulu entri pada kali ini. Semoga perkongsian ini dapat memberi manfaat pada semua.



TIDAK SEMUA KITA DAPAT PEROLEHI DENGAN MUDAH, BERSABAR ADALAH KUNCINYA.

TAHNIAH PADA MEREKA YANG BERSABAR.

2 comments:

mush said...

Hai pena..semoga berjaya ye dengan second exam..

cahaya mata said...

Mungkin belum ada rezeki pena lagi :-) tunggu next entri..

Post a Comment

 

♥ nukilan sang pena ✿ © 2010

Blogger Templates by Splashy Templates