20 Mar 2014

Sedarkah di mana kita berada....

Berita kehilangan  MH370  masih lagi menjadi berita yang belum ada pengakhiranya. Dan baru-baru ini rasanya kita telah pun dikejutkan dengan satu berita yang tidak sepatutnya berlaku di Negara kita yang menerima sedang di landa kesedihan  dan yang lebih menyayat hati ada yang masih memikirkan keuntungan di mana negara kita di landa kesedihan.

Disebabkan beliau ada menteri maka kebebasan bercakap yang tertakluk di dalam undang-undang negara menjadi hak milik beliau, bagi pena jika kata-kata yang di keluarkan menteri tersebut di keluarkan oleh orang biasa seperti pena atau orang awam rasanya dah kena akta hasutan dan sebagainya, rasanyalah.

Penganjuran konsert tersebut yang dikatakan bertaraf antrabangsa itu seolah-olah tidak menghormati kejadian yang berlaku pada negara, kerana melihat daripada positif ia memberikan impak kepada pendapatan negara, tapi bagaimana pula dengan pendapatan dosa? Adakah ia difikirkan? Berapa banyak kemaksiatan yang berlaku dalam konsert itu.

Disebabkan tahun ini adalah tahun melawat Malaysia maka segala program dan konsert juga harus dilakukan di malaysi kerana ia sumber pendapatan negara. Bolehkah dikatakan sumber itu datang dari sumber yang halal? Pena tiada jawapan kerana pena bukanlah orang yang arif dalam bidang itu untuk menjawabnya.

Mungkin disebabkan bala yang belum menimpa kita di depan mata seperti kaum terdahulu menyebabkan kita alpha dan leka dengan permainan duniawi, kita terlalu asyik dengan keseronaknya, sehingga orang mengajak kita dalam dakwah dikatakan kolot.

Tidakah kita sebagai umat Islam rasa segan dan malu jika non muslim dapat menuntu aurat dengan sempurna dan kita pula mempertikainya, tidakkah perlu kita melihat diri kita terlebih dahulu? Semoga hidayah Allah sampai kepadanya...


Sebelum kita melelapkan mata duduk sebentar dan fikirlah mengenai dunia kini, pelbagai kemaksiatan telah berlaki, di merata-rata, ramai juga memperkatakan bahawa kini berakhir zaman, tanda-tanda kecil kiamat telah muncul, tapi...kita lihat diri kita apakah kita telah mempersiapkan diri kita? Bagaimana iman kita?

Allah masih belum menurunkan bala kepada kita, kerana kita umat Nabi Muhammad masih lagi diberikan kesempatan untuk bertaubat... jadi kita seharusnya mengunakan ruang yang ada untuk bertaubat kerana kita juga tidak tahu adakah taubat kita di terima atau tidak jika kita menyesal di akhirnya. 





Semoga renungan ini boleh membuatkan kita terfikir di mana kita berada sekarang. Adakah kita sudah bersedia menerima segala amal dan perbuatan kita. Adakah kita masih lagi mahu leka dengan hal dunia? Jawapan ada dalam hati kita... Semoga kita semua dihindari daripada kemaksiatan....





2 comments:

Post a Comment

 

♥ nukilan sang pena ✿ © 2010

Blogger Templates by Splashy Templates