19 Mar 2014

Menjadi Tetamu Allah, Lambaian Baitullah 1435H..


Makkah adalah impian setiap impian umat Islam, alangkah gembiranya apabila kita dapat menjadi tetamu Allah di sana. 





Musim Haji tahun ini jatuh pada awal bulan oktober. Pada ketika itu sama seperti dua tiga tahun sebelum ini pena akan sibuk sebab pena berkerja dengan syarikat yang menguruskan akikah dan qurban. tapi entri ini bukanlah untuk menceritakan pasal akikah dan qurban, mungkin pada masa yang lain pena akan menceritakan pengalaman pena semasa berkerja pada musim qurban ini.

Apa yang membuatkan pena untuk menulis entri ini adalah ingin kongsikan pengalaman pena yang membuatkan tersentuh, kerana Alhamdulliah kerana masih ramai lagi anak-anak yang ingin berbakti kepada ibu bapa dan membalas jasa dan pengorbanan mereka.

Buat pengetahuan semua tempat pena berkerja sekarang dapat kouta daripada Tabung Haji bagi menunaikan Haji pada tahun ini. Alhamdulliah ia satu rezeki yang datang tanpa disangkan.

Ok jadi bila dapat tau jer kouta ini mula pena sibuk, sebab pena yang akan menjadi teman istimewa kepada en telefon, kerana pena yang akan menjawab panggilan dan menjawab segala permasalahan dan pertanyaan daripada mereka yang ingin menunaikan Haji.

Kebanyakan daripada mereka bertanya 

 "bolehkan saya membawa ibu bapa saya sekali untuk menunaikan haji pada tahun ini ?"

"Ibu saya teringin nak ke tanah suci tapi masih belum dapat panggilan daripada Tabung Haji, kalau saya bawa ibu saya sekali boleh?" 

"kalau saya tak pergi haji pada tahun ini, tapi saya nak bagi peluang ini pada ibu dan bapa saya boleh tak en"

Hampir sama sahaja pertanya daripada anak-anak soleh dan solehan ini, mempunyai hasrat dan keinginan untuk membawa ibu bapa bersama untuk menunaikan ibadah haji ini.


Sejuk rasa hati ini bila mendengarkan hasrat mereka. Apa yang menyebabkan persoalan-persoalan ini timbul adalah daripada mesej yang diterima daripada mereka menyatakan bahawa, syarikat yang pena berkerja menerima kouta haji dan menawarkan kouta ini kepada mereka. Di situlah timbul keraguan sama ada kouta ini hanya untuk mereka sahaja atau boleh membawa orang lain.
 
Pena mendoakan agar hasrat dan impian mereka yang suci ini untuk menjadikan ibu dan bapa mereka sebagai tetamu Allah dipermudahkan segalanya. Aamin...



0 comments:

Post a Comment

 

♥ nukilan sang pena ✿ © 2010

Blogger Templates by Splashy Templates