10 Jan 2014

Dukacita bukan erti Allah tidak sayang

 Baru terima satu keputusan "Dukacita dimaklumkan anda tidak berjaya dalam urusan ini".. sekurang-kurang kita masih ada ruang dan peluang yang lain. Tapi bagaimana agaknya nanti kalau kita terima...

"Dukacita masa untuk bertaubat telah tamat..."

Dukacita adalah satu anugerah dan peringatan bagi hambanya. Dukacita juga mengajar hambaNya untuk lebih mensyukuri segala nikmat yang ada.

Apa yang membuatkan pena untuk menulis entri kali ini ada kaitan dengan entri sebelumnya. Jika sebelum ini pena ada pernah menulis mengenai temuduga udan PAC yang pena hadiri dulu, . keputusan bagi temuduga tersebut telah pun keluar.


Setiap hari pena menunggu, tapi pada pagi hari selasa, semasa pena bersiap-siap nak untuk kerja, dengar ada bunyi email masuk melalui handphone. Agak berdebar dan dapat rasa itu adalah keputusan yang pena tunggu untuk tempoh dalam dua bulan lebih ini.

Apabila pena buka, ia bukan yang pena harapkan....



Pena terus call umi dan bagitahu yang pena tak berjaya dalam temuduga. Sebenarnya berat hati ini nak bagitahu rasa seperti tak sampai hati. Tapi pena kuatkan hati dan bagitahu juga

"Umi result dah keluar...dan ain tak dapat"
" Tak pe la dah bukan rezeki kau kat ctue..dan buat macam, k.ain dengan yang lain-lain dapat tak?"
"Tak tahu lagi dah msg tapi tak balas lagi"
"Dah la sabar, tak yah nak nagis nanti org nampak lak.."
"Terima kasih umi"

Sayu hati ini..ya mungkin bukan rezeki, bukan masanya lagi.. in shaa allah satu hari nanti pasti akan ada datang rezeki yang kita tidak jangka akan datang.

Pasti setiap yang berlaku mempunyai hikmah...

Setiap yang kita mahukan dan berkehendakan, tapi jika Allah tidak izinkan dan bukan dengan izin Allah ia tidak akan berlaku. Tapi jangan pernah putus harapan dan teruskan berdoa.



Setiap doa Allah pasti makbulkan cuma cepat atau lambat sahaja. Kesabaran itu adalah kuncinya.
Mungkin kerana dosa-dosa kita doa kita terhijab, mungkin kerana kita tidak beramal dengan sesungguhnya menjadikan terhijabnya doa itu.

Muhasabah diri kita..itulah adalah yang terbaik daripada nak menrugut kenapa dan kenapa.

Adakah kita tahu tahap kemampuan dan kebolehan kita? Kita tak pernah tahu kecuali dengan izinNya. Disebabkan kita tak tahulah Allah tak bagi apa yang kita minta, kerana kita rasa kita mampu, tapi sebenarnya tidak.

Ingatlah kunci kepada rezeki adalah Dhuha dan amalan bersedekah, bersedekahlah walaupun sedikit kerana ia menjadi pemberat amalan  kita nanti..In shaa allah. Rezeki Allah itu amat luas, jangan sempitkan minda kita bila tak dapat satu peluang ini, dunia kita menjadi gelap. Kuncinya kita kena usaha dengan lebih untuk mendapat yang terbaik



Pena cuba tukarkan rasa kecewa yang pena terima kepada satu berita gembira. Pena tak dapat jawatan ini merupakan satu hikmah kerana pena akan dapat peluang yang lebih baik lagi. Itulah yang pena mampu lakukan untuk keluar dari belengu kekecewaan ini. Menjadikan ia satu semangat pada pena. Tapi sebenarnya penalah tak sangat kecewa dengan keputusan ini, kerana pena berdoa jika ia bukan untukku redhakan hati ini. Alhamdulliah rasa kecewa itu sekejap sahaja dan tidak berpanjangan.

Dan sebenarnya pena tak layak untuk jawatan itu, walaupun hati ini merasakan diri ini layak untuk jawatan itu. Mungkin kerana sedikit rasa riak itu terhijabnya doa ini. Pada rakan-rakan yang berjaya dalam mengalas jawatan itu, berusaha untuk memberikan yang terbaik kepada masyarakat, kerana kamu mempunyai satu tanggujwab yang besar dalam menyampai maklumat. Kamu dipilih oleh mereka yang pakar dan hati mereka digerakkan oleh Allah untuk memilih kamu, amanah yang diterima haruslah dilaksanakan dengan betul.


0 comments:

Post a Comment

 

♥ nukilan sang pena ✿ © 2010

Blogger Templates by Splashy Templates