1 Dec 2013

Apa yang kita sedar dan kita tidak sedar...Bermula dari bawah - Part two

 Jika entri sebelum ini pena menyentuh mengenai pengalaman kerja yang lebih penting daripada segala apa yang kita ada, tetapi pada kali ini, entri ini pena ingin berkongsi pengalaman yang sudah pena lalui dan pena bersyukur kerana dapat memperolehi pengalaman ini.



Bila kita menjadi orang bawahan, banyak yang perlu kita pelajari dan banyak yang akan kita pelajari daripada menjadi orang atasan terus tanpa melalui pengalaman menjadi orang bawahan. Itulah niat yang pena pasangkan semasa pena tamat belajar dahulu. Pena hendak bermula dari bawah dan seterusnya menjadi orang atasan yang memahami mereka yang dibawah. 



Menjadi kerani dan orang bawahan ini bukanlah perkara yang mudah. Apabila berada dibawah kita akan dibuli, itulah adalah perkara biasa. Tetapi apa kata kita positifkan perkataan buli itu menjadi lebih indah kepada mengajar untuk kebaikan kita.

Apabila kita menukarkan perkataan itu, secara automatik ia akan menukar niat kita untuk belajar dan hati kita juga dapat belajar dengan lebih tenang. Kenapa pena boleh berkata begini.. sebab perkara ini telah terjadi pada diri sendiri dan apabila pena muhasabah diri inilah yang pena perolehi.. Apabila kita melakukan tugas dengan hati yang merunggut dan tidak ikhlas inilah yang terjadi...melakukan kesilapan..walaupun ia kesilapan kecil tapi mereka yang berada diatas akan melihatnya besar...



Kesannya pada kita juga...jadi apabila kita menerima apa sahaja tugas walaupun itu bukan kerja kita terimalah dengan hati yang terbuka..sekurang-kurangnya kita dapat mempelajari ilmu baru... 

Itulah pengalaman yang kita perolehi daripada jika bermula dari bawah..jika kita terus berada diatas kita mungkin tidak dapat melakukan kesilapan dan memperbaikinya kerana orang bawahan kita tiada kuasa untuk menegur kesilapan yang kita lakukan. Berpeluang untuk bermula daripada bawah adalah satu peluang yang terbaik untuk kita memperbaiki diri kita.





Sentiasa tanamkan sesuatu yang posotif didalam minda kerana semuanya bermula dengan apa yang kita fikirkan. Jika kita memandang ia hitam maka ia akan hitam segalanya..tetapi jika ia sesuatu yang mempunyai warna-warni ia akan nampak indah. Semoga perkongsian ini membawa manfaat kepada semua. In shaa allah..


0 comments:

Post a Comment

 

♥ nukilan sang pena ✿ © 2010

Blogger Templates by Splashy Templates