30 Nov 2013

Apa yang kita sedar dan kita tak sedar... Bersyukurlah - Part one

Assalamulaikum pembuka kata kepada semua... pada kali ini pena nak kongsi mengenai apa yang kita tidak sedar dan mungkin kita sedar..

Alhamdulliah dah setahun pena menamatkan pengajian di kampus.. dan kini pena telah pun mendapat pekerjaan setelah hampir setengah tahun juga pena mencari dan menunggu rezeki yang datang..dan sepanjang tempoh itu juga banyak temuduga yang pena hadiri tetapi rezeki masih belum ada...

 



Pena mula berkerja sebagai pembantu akaun di salah sebuah kilang di tempat pena tinggal. Syukur gaji yang diterima tidaklah sampai 1k tapi pena tetap bersyukur sebab pena dah mula berkerja. Rasa bersalah yang teramat sangat bila duduk di rumah dan umi sang pena yang berkerja. sebab sepatutnya pasa usia yang begini umi dah duduk dirumah dan pena yang menanggung segalanya. tetapi Allah lebih mengetahui mana yang terbaik...

Tetapi Alhamdulliah juga semasa  pena duduk dirumah rezeki allah itu ada..pena mendapat tempahan untuk membuat kersik untuk majlis perkahwinan dan kegunaan sendiri... cerita mengenai kerisik pena dah kongsi dalam entri sebelum ini..




Sebagai seorang graduan universiti pena tidaklah memilih kerja. Kerana dunia sekarang kita tidak boleh terlalu memilih..bila terlalu memilih kita juga yang akan rugi.....Menjadi pembantu akaun memang sangat lari dengan apa yang pena pelajari di kampus dahulu..nak dikatakan tiada kaitan langsung la. Tapi bagi pena ia sebagai nilai tambah dalam diri pena kerana pena akan mempunyai pelbagai kemahiran. Cuma pena agak sedikit kecewa bila ada diantara kita yang terlalu berbangga dengan sijil dan kelayakan yang ada. Tugas pena tidaklah terhad sebagai pembantu akaun sahaja pena juga membantu bahagian sumber manusia dalam hal-hal yang kecil seperti membantu dalam pengambilan pekerja baru (hanya bagi borang sahaja pun).. 

Hendak dijadikan cerita pada satu hari adalah seorang ini datang untuk minta kerja.. dan apa yang pena rasa kesal pada individu ini dia boleh cakap..

 "Kak kat sini ada tak kerja yang setaraf dengan diploma, gaji kat sini besar tak"

Cara dia bercakap memang sangat meninggi diri dan memadang rendah pada pena, seperti pena ini tiada kelulusan dan hanya kerani biasa sahaja..
 Pena hanya senyum dan membalas 

" Dik gaji tu tidak besar dan setaraf sijil dan diploma yang adik ada tue, tapi kalau adik nak tahu kat dalam tue semua ada ijazah dik (sambil menunjukan kearah rakan-rakan yang lain), gaji diaorang pun lebih rendah dari mereka yang ada diploma, cuma kalau kerja lebih masa dapat lebih la.."

Terdiam adik tue bila pena berkata begitu, janglah kita terlalu berbangga sangat dengan apa yang kita miliki sebab ia bukan penentu segalanya...Biar gaji kita kecil tapi asalka ia halal,mempunyai sijil, diploma, ijazah, master mahupun phd ianya hanyalah sijil diatas kertas, tetap mempunyai nilai, tapi nilainya tidak sama dengan pengalaman yang kita perolehi semasa kita berkerja. 

Cuma kita sahaja yang perlu menyusaikan diri dengan pesekitaran. Walaupun kita berkerja bukan dalam bidang kita, kita masih boleh mengaplikasikan apa yang kita perolehi semasa belajar dahulu dengan keadaan semasa kita berkerja.



Pena berkerja disitu hampir lima bulan sahaja, kerana pena telah mendapat tawaran kerja lain, masih kerja yang biasa tetapi pena tetap rebut peluang yang hadir kerana peluang yang hadir hanya sekali..jadi gunalah peluang yang ada sebaik mungkin..in shaa allah...

Bersambung...


0 comments:

Post a Comment

 

♥ nukilan sang pena ✿ © 2010

Blogger Templates by Splashy Templates