23 May 2013

Dimanakah letaknya nilai ISLAM???

Kita sebagai insan sering mengambil ringgan hal-hal yang berkaitan dengan islam yang kita fikirkan ianya remeh dan tidak perlu untuk diisukan... tetapi dalam kita tidak sedar musuh kita sedang menghancurkan kita dalam diam..

Apa yang ingin dikongsikan pada kali ini sering berlaku dalam kehidupan harian kita cuma kita tidak sedar..."bersalaman tangan".. sedia umum kita mengetahui bahawa bersalaman antara lelaki dan wanita yang bukan mahram adalah hukumnya haram (mengikut mahzab shafie)..tp adakah kita sedar dengan semua ini.



Keputusan  Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-79 juga telah memutuskan ianya haram (http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-kebangsaan/hukum-berjabat-tangan-dengan-wanita-ajnabi)

Sebenarnya apa yang menyebabkan pena untuk menulis entri ini disebabkan pengalaman yang dilalui semasa interview pada  hari ini. Jawatan yang ditawarkan adalah pengurus latihan disalah sebuah syarikat swasta. Sebenarnya selepas menerima panggilan interview hati ini berat untuk pergi, tapi pergi juga sebagai satu usaha untuk mencari yang lebih baik lagi.

Interview dijadualkan pada pukul 11.00 pagi tetapi pena datang lebih awal lagi untuk menunjukkan kesungguhan untuk berkerja. selepas mengisi borang semua, pena dipanggil ke dalam bilik interview. ok la macam biasa tunjukan muka yang penuh dengan senyuman. apabila dipelawa masuk dan disuruh duduk pena pun duduk. orang yang interview pena adalah seorang lelaki india, dia menghulurkan tangan, tetapi pena hanya meletakan tangan dibahu dan menundukkan kepala sebagai tanda hormat.





" do u realy don't want to shake hand with me"

lelaki india  tue tanya pena..

"yes i'm..sory i'm muslim and don't shake hand"

jawab pena

"if u don't want shake hand with me sory i say that u don't suitable for this job, because when we in sales we must shake hand with others. our company is cooperation with other country. what u do when they what shake hand with u?"

" i will do what i do in front u just now"

"that is not correct in corporate word u can't do like that people will blame u..sory i think u end of this interview here.."



itulah dunia sekarang..lebih memetingkan dunia koporat daripada hukum yang Allah telah tetapkan ..ia bukan boleh diambil mudah... selepas berakhir sesi interview rasa sayu sangat hati ini..kenapa hukum yang telah Allah tetapkan susah untuk diterima..kenapa budaya barat juga yang kita mesti ikut..

mengapa kita tidak kekalkan indentiti islam dalam hidup kita... mengapa ia tidak menjadi budaya hidup kita... mengapa kita mesti tunduk kepada mereka..kenapa kita mesti ikut cara mereka dan bukankah sepatutnya mereka yang mengikut cara kita...

mungkin jawapan ustaz azhar idrus ini akan lebih membuka mata hati semua orang agar lebih berhati-hati dalam pergaulan seharian..

http://www.youtube.com/watch?v=cUTykGrZsN8






0 comments:

Post a Comment

 

♥ nukilan sang pena ✿ © 2010

Blogger Templates by Splashy Templates