8 Nov 2013

Pegawai Penerangan (Pendidikan Kesihatan), PAC & Interview....part one

Pada kali ini, tiada apa yang nak diceritakan dan dikongsikan sangat cuma, ia satu pengalaman berharga yang kadang-kadang kita tak menjangkan ia akan terjadi dalam hidup. Bila difikirkan macam satu drama yang ditonton, tetapi drama yang kita tonton itu juga adalah diambil dari realiti kehidupan juga.

Pada dua minggu lepas lebih kuranglah, pena telah hadiri PAC dan interview dari SPA under kementerian kesihatan malaysia. Bila dikaitkan dengan kkm nie jer mesti orang akan fikir doktor dan jururawat, tapi sebenarnya banyak lagi pekerjaan under kkm ini, cuma kita jer tak tahu termasuklah pena. PAC dan interview berlangsung selama dua hari jadi terpaksalah cari tempat nak tinggal selama dua hari tue. Kebetulan masa hari exam hari tue pena berjumpa dengan bekas senior masa belajar dan berjumpa dengan seorang teman baru (salwa nama dia, dia yang tegur pena dulu masa tue coz pena nie agak pemalu juga, lahir bulan januari la katakan). Alhamdulliah kami bertiga lulus dan dapat tempat yang sama untuk temuduga tu...

Umi sang pena cadangkan supaya kami tinggal di homestay..katanya lebih selesa dan murah..jadi pena pun carilah homestay yang berhampiran dengan tempat temuduga tue.. alhamdulliah dipermudahkan dan jumpa satu homestay en azman nie. homestay en azman ada tiga bilik..sangat selesa la. Tapi pena hanya tinggal berdua dengan bekas senior pena dan umi pena. sebab umi pena pun temankan pena hadiri temuduga tue, bukan kata pena tak boleh berdikari tapi umi bimbangkan anak dara dia sorang nie...hehehe lebih kurang gtue la..

Pena sampai negeri sembilan hari jumaat petang, sebab hari sabtu pagi tue kul 8 dah mula pendaftaran...jadi kena tunjuk semangat nak kerja kena datang awal. salah satu sebab lagi kena pena datang awal sebab pena dan kawan pena tue tak tahu lokasi temudaga tue kat mana, disebabkan tak nak sesat untuk esoknya kenalah cari tempat yang nak gie tue kan.. ketepatan masa tue penting bila kita dah tahu kan lebih mudah.

Hari pertama, first pendaftaran dulu dan setiap yang hadir dah diberi no badan..ceh cam nak masuk polis or tentera pula kan..tapi dah yang tue tulis kat borang. pena dapat group no 3 dan no badan 022, bekas senior pena pula dapat group no 2 no 019 dan salwa dapat group no 4 no 034, kami semua tak berada dalam satu group tapi tak pe la mungkin yang terbaik.

lepas dah daftar, nama dipanggil mengikut no tadi untuk timbang berat, ukur tinggi dan tahap oksigen dalam badam ( sebab nak tahu ada kita merokok atau tidak, sebab tak kan nak kerja dengan kmm kita nie pun merokok kan) semua tue diberikan penilaian dan markah. Selepas itu, ada sedikit taklimat dari pegawai kmm sendenri. selepas taklimat semua dikehendaki jawab ujian personaliti..tak de pe sangat solan tue just nak dapatkan penilaian mengenai personaliti diri kita.

Selepas itu aktiviti yang dinantikan..tak de la dinantikan sangat tapi kira ini adalah kemuncak dan penilaian yang banyak akan diberikan. iaitu aktiviti berkumpulan dan public speaking. fuh dengar pun dah gementar juga. sebelum nak gie interview ni pun pena ada buat search la apa tue PAC dan sebagainya dan banyak info juga yang pena dapat, terima kasih pada mereka yang sudi berkongsi.

Untuk aktiviti berkumpulan tue markah akan diberikan berdasarkan keterampilan dan penonjolkan diri serta sumbagan dalam  kumpulan. satu tajuk diberikan dan dibincangkan. daripada mula perbincangan sehingga akhir perbentangan semua sikap dan pandagan kita diambik kira. jadi guna peluang yang ada sebaik mungkin. tapi kena ingat jangan kita sahaja yang mahu menyerlah sehingga lupa pada orang lain, sehingga tak bagi peluang pada orang lain, nanti sikap itulah yang kita amalkan bila kita dah jadi pegawai nanti. tak salah nak bercakap dan merebut peluang tapi jangan sampai kita menutup peluang yang ada untuk orang lain. tapi alhamdulliah dalam semua berebut nak bercakap pena yang macam terkapai-terkapai nak bercakap dapat juga bercakap bila panel provok masa pembentangan. Allah mahu adil..alhamdulliah... tapi masa dalam perbincangan tue ketua kumpulan ada juga mencelah untuk bagi peluang pada ahli yang lain untuk bercakap..tapi manusia biasa..pena tak salahkan mereka.. mungkin salah pena yang tak tahu nak rebut peluang yang ada.

selepas waktu makan tengahari dan solat, aktiviti yang paling semua takut, public speaking... memang cukup kecut perut la masa tue.. tajuk diberikan awal untuk semua peserta membuat persediaan. tapi tidaklah awal sangat pun, tajuk diberi masa sebelum jawab soalan ujian persenaliti tue adalah dua tiga jam, tapi waktu yang betul-betul lapang yang ada nak buat persediaan tak sampai 30 minit... pena dapat giliran yang ke 12, orang yang terakhir sekali...tapi pena rasa kurang puasmhati dengan persembahan pena sebab pena tidak dapat memberi persembahan yang terbaik...tapi walauapa pun pena buat yang terbaik... in shaa allah penilaian dah diberi tapi penilaian yang dari atas yang menentukan segalanya... amin

 bersambung... ..

0 comments:

Post a Comment

 

♥ nukilan sang pena ✿ © 2010

Blogger Templates by Splashy Templates