18 Mar 2014

Hikmah Musibah Allah Lebih Mengetahui...



Semua perkara yang kurang baik ada hikmah yang Allah nak berikan..cuma kita yang kurang segalanya ini tidak dapat melihatnya.
Apa yang pena nak kongsikan ini dah lebih kurang  tiga minggu berlaku. Pena sendiri tidak menyangka yang pena akan terlibat dengan kemalangan. Walaupun ia hanya kemalangan kecil tetapi ia tetap memberi satu penangan yang hebat.

Satu badan mengigil apabila melihat kereta yang tidak sampai setahun itu remuk. Hanya Allah sahaja yang tahu apa yang pena rasa ketika itu.
Memang pena yang langgar pintu kereta seorang pak cik ini, tetapi dalam masa yang sama pak cik ni park kereta di bahu jalan. Pena memang tidak perasan langsung yang pak cik ni buka pintu kereta dia.



Dipendekan cerita benda nak jadi. Alhamdulliah pena dipertemukan dengan orang yang baik. Pak Cik mengaku kesalahan dia kerana tidak melihat belakang terlebih dahulu sebelum membuka pintu dan telah menangung keseluruhan kos pembaikan. Walaupun sebelum itu ada perselihan faham sedikit.



Dan pada ketika itu juga ada seorang lagi pak cik yang kebetulan berada di situ ( kira macam saksi kejadianlah ). Pak cik ni kata memang bukan salah pena, sebab jalan yang pena lalu ini memang tak boleh untuk park kereta walaupun sekejap, dan kalau pena buat report pak cik kereta tu yang akan kena. 


Kes ini diselesaikan dengan cara yang baik. Alhamdulliah juga kereta pena dapat disiapkan dalam satu hari, sebab pak cik ni tahu satu bengkel kereta yang boleh baiki kereta dalam masa satu hari.Tapi walaupun disiapkan dalam masa satu hari hasil kerja bengkel ini terbaik sebab nampak macam baru. Dan segala calar yang ada kat kereta pena dah tak de sebab digantikan dengan yang baru.

Sebenarnya sehingga kini pena agak fobia dengan kereta yang park tepi jalan, takut benda yang sama jadi. Dahulu masa pena menunggang motorsikal, selalu sahaja akan ada kereta yang akan buka pintu sesuka hati tanpa melihat ada kenderaan lain dibelakang atau tidak. Tapi allhamdulliah pena sempat mengelak.

Bagi semua yang menguna kederaan lebih dari tiga roda berhati-hatilah walaupun bukan semasa memandu kerana banyak perkara yang kita tak dapat dijangka.

 

0 comments:

Post a Comment

 

♥ nukilan sang pena ✿ © 2010

Blogger Templates by Splashy Templates