20 Dec 2013

Bagaimana... dan kenapa....?

Tajuk untuk entri kali ini dimulakan dengan pertanyaan.. kenapa? Sebab pena nak kita semua berfikir bagaimana dan kenapa satu bahagian yang terdapat dalam tubuh badan kita boleh mati, tetapi kita masih boleh hidup, tapi kita hidup bukan dalam rahmatNya... Bunyi seperti menakutkan, tetapi itulah realitinya.

Dan sebab terjadinya adalah bukan kerana benda yang menyakitkan tetapi benda yang menyeronakan...

Kenapa? Sebab dengan banyaknya ketawa boleh menyebabkan sang hati atau dalam bahasa romantisnya heart dalam dalam Al-Quran disebut seketul daging, jika elok daging itu maka eloklah semua..


Begitu indah aturan yang telah ditetapkan, tetapi mengapa kita pilih untuk lebih banyak ketawa daripada mengeluarkan butiran mutiara? Semua jawapan masih tetap berada di situ.Cuba kita ambil sedikit masa untuk berfikir dan muhasabah diri sepanjang perjalanan hidup kita ini yang mana lebih banyak dalam hidup kita, suara kegirangan atau suara tagisan.



Antara sedar dan tidak kini terlalu banyak rancangan hiburan yang membuatkan kita leka, tidaklah perlu pena list satu persatu rancangan yang telah dihidangkan. Pena bukanlah seorang yang anti sosial yang tidak sukakan hal keduniaan ini, sekadar untuk mengambil tahu sudah cukup rasanya agar tidak dikatakan tidak ketinggalan.

Walau bagaimana pun pena tidak menafikan bahawa dengan ketawa juga merupakan satu terapi, tetapi gunakanlah nikmat terapi pada jalan dan tempat sepatutnya

Kita yang mengawalnya, dan sebagai pengawalnya kita kawal la dengan seeloknya agar ia tidak mati...

mari kita hayati bait-bait lagu demi masa dari raihan
   
"Berhibur tiada salahnya
Kerna hiburan itu indah
Hanya pabila salah memilihnya
Membuat kita jadi bersalah

Hiburkan hati yang masih gelisah
ubati hati yang terluka
Ikat kembali persahabatan
dengan iman dan kasih sayang"

Sebelum pena akhiri entri kali ini satu pesanan yang ingin dikongsikan

"Dunia sekarang orang yang tidak seharusnya diangkat dan dijulang telah menjadi pujaan ramai, kepopularitan mereka telah mengalahkan para daie dan cendiakawan islam serta para mujahidin... itulah salah satu tanda akhir zaman...berhati-hatilah semua teman-teman..."

0 comments:

Post a Comment

 

♥ nukilan sang pena ✿ © 2010

Blogger Templates by Splashy Templates