8 Nov 2013

Bukan hanya sekadar PAC & Interview tapi penuh nukilan yang tersirat ....part two

sambungan dari part one

Maka berakhirnya untuk petang hari pertama tu...kenapa pena kata berakhirnya untuk petang hari pertama sebab malam tue ada cerita yang tersendiri..walaupun tidak ada kaitan sangat dengan temuduga untuk esoknya tetapi ia tetap memberi satu memori yang berharga.

Selepas berakhirnya PAC pegawai penerangan ni pena tunggu rakan pena di kereta dengan umi pena. disebabkan kumpulan kami berbeza jadi waktu tamat aktiviti pun berbezalah juga. Lebih kurang dalam 10 minit pena tunggu kak dilah nie (bekas senior pena yang diceritakan dalam part one). Kak dilah datang bersama teman baru, kak ain namanya, sangat kebetulan namanya sama dengan pena nur ain. Kak dilah minta kebenaran pena untuk membenarkan kak ain ni tumpang bersama dengan kami untuk malam kedua tue. Memang tiada halangan dari pihak pena dan umi dan memang secara kebetulan ada lagi satu bilik kosong di homestay tu..rezeki kak ain pada hari tue. sebab kak ain bertolak dari batu pahat pada jam 3 pg dan sampai ke negeri sembilan pagi sabtu tue, dan kak ain bercadang nak cari tempat atau hotel selepas selesai pac tue.

Dengan izin Allah, kami telah dipertemukan, pertemuan kami adalah satu rahmat. Selepas tiba di homestay kami bersiap selapas solat asr untuk makan, kerana umi tak makan apa-apa lagi selepas sarapan pagi tue. Sepanjang waktu PAC tue umi terpaksa tunggu pena di dalam kereta sebab orang luar tidak dibenarkan masuk. Maafkan pena umi, tapi pergorbanan umi akan pena ingat sepanjang hayat pena. Semasa makan tue kami berbual-bual untuk mengenali antara satu sama lain. Banyak persamaan diantra kami berempat (pena, umi, kak dilah dan kak ain)rupanya antaranya.. kak ain,kak dilah dan umi adalah anak kedua dalam family...masa pena dah tempah homestay tue umi memang ada niat if ada sape-sape nak tumpang sekali masa interview memang sangat dialu-alukan dan kak ain adalah orangnya...macam dirancangkan? ya memang dirancang, Allah yang rancang semua nie.

Malamnya kami semua jadi student semula...kenapa? sebab  kena study untuk esoknya? Rupanya banyak benda benda yang pena tak tahu dan tak tahu apa yang perlu tahu. Menteri Kesihatan sendiri pun tak tahu..sebab apa? sebab tak pernah nak ambik tahu..itulah sikap kita kan, bila sesuatu yang tiada kaitan dengan kita, kita tak nak ambik tahu pun.. Banyak tips yang kak ain bagi sebab kak ain banyak pengalaman nie... banyak sangat sebab kak ain sekarang adalah penolong pegawai penerangan di bawah kkm juga. jadi banyak yang kak ain kongsi dengan pena dan kak dilah. Sangat kagum dengan sikap dia, walaupun banyak cakap tapi setiap patah yang dia cakap sangat manfaat dan semuanya positif..

Malam tue semua kami bincang, tetapi banyak kepada kempen-kempen yang dijalankan kkm..ialahkan  nama pun pegawai penerangan jadi bila bab kempem-kempen ini memang  sangat berkait la kan... kak ain banyak bagi perangsang dia kata jika bagi ilmu kita pada orang lain sangat la tidak rugi sebab ilmu bila dikongsi ia akan mudah difahami. Kak ain juga pesan  doa yang paling baik adalah doa yang ghaib..doa yang kita doakan pada rakan kitadan dia tak tahu dan kita kena ingat bila kita doa kan orang lain pada masa sama  malaikat juga mendoakan pada kita dan mana tahu pada ketika itu doa kita dimakbulkan...

Satu lagi pesanan kak ain, adalah jaga hati umi sebaikan mungkin..sebab dia adalah vvvvip kita..jangan sekali bagi dia terasa dan bila dah rasa buat kesilapan minta maaf pada umi... walaupun kadang kala umi cakap kita akan terasa atau sakit hati atau dia bebel ker diamkan sahaja...jangan sesekali nak melawan atau naikan suara...sangat teharu bila diperkenalkan dan dipertemukan dengan insan sebegini...

Untuk esoknya pula..adalah hari penentuan...temuduga.. segala persiapan telah dibuat dan berserah agar dapat buat yang terbaik.. pesan kak ain lagi melalui kisah nabi yang diceritakan mengenai kosep tawakal, bagaimanakah tawakal yang seharusnya dibuat.

 "unta yang hendak ditinggalkan haruslah ditambat dan diikat kuat"

kak ain kata kita dah berusaha untuk mengikat tali unta dengan kuat dan kita boleh bertawakal..dah berusaha bersungguh dahulu baru boleh bertawakal..

Daripada surat yang diterima interview bermula pada jam 8 pagi tapi pena hairan kena ada peserta yang boleh bertanya kepada pegawai yang bertugas untuk interview pada hari kedua tue nak datang pukul berapa..rasanya dah cukup dewasa dan matang mereka yang dipanggil interview tu tapi boleh tanya soalan macam tue ker? hurm tue la manusia..

Pegawai memberi kata putus bahawa mereka boleh datang pada waktu yang mereka suka siapa yang datang awal akan ditemuduga awal. Sebagai seorang yang nak berkerja tidak kira di sektor swasta mahupun awam, soalan macam tue tidak patut ditanya, macam kita nie pula yang "boss" nak datang pukul berapa.."boss" yang baik pun akan datang lebih awal dari anak-anak buahnya. Sebenarnya itu hanya "trick" daripada mereka...siapa dah masuk perangkap nasiblah..

Pena ingat tak de yang datang lambat tapi ada yang boleh datang kul 10 am..masa peserta ni datang pena dah nak pulang.. pena hanya tersenyum sahaja pada dia. Pada jam 7.30 am pena dah sampai dan pena lihat ada juga peserta yang dah tiba awal..mungkin penginapan mereka lebih dekat dengan tempat tue.. pena dapat giliran ke 7 dan peserta dibahagiakan kepada dua kumpulan. kak dilah dapat giliran ke 8 dalam kumpulan sama dengan pena dan kak ain no 3 kumpulan kedua.

Masa interview peserta dipanggil berdua dan penemuduga juga dua orang, dan dua-duanya melayu dan perempuan. Semasa tunggu giliran semua sibuk mengingat fakta. dan apabila hampir tiba giliran pena dan rakan yang bersama pena didalam bilik itu nanti adalah seorang berbangsa india, bertanyakan pada pena apakah tugas seorang pegawai penenerangan nie.dan pena pun kongsi dengan dia apa yang kak ain terangkan pada pena dan ingat pesan dia tak rugi jika berkongsi.

Soalan yang dinanti dari penemuduga telah tiba... soalan pertma dan soalan basic adlah perkenalkan diri, soalan kedua mengenai pekerjaan pena dahulu dan sekarang dan kegiatan masa belajar yang paling menonjol dan soalan ketiga mengenai kesihatan. 'kamu mengambil antropologi dan dakwah semasa belajar dan boleh kamu jelaskan bagaimana kamu nak menerangan aspek-aspek berkaitan dengan kesihatan untuk dikaitakan atau nak dibawa pendekatan dakwah" ha macam soalan exam plak kan..tapi itu memang salah satu soalan yang telah dijangka sebab mereka akan tanya soalan berdasarkan latar belakang kita. disitu kita tak boleh nakn auta banyak sangat la.. kita jawab apa yang kita berdasarkan apa yang kita dah dipelajari...

Maka dengan berakhirnya temuduga tue makan berakhir la juga beban yang ditanggung selama dua hari ini. Semoga ia memberikan pengalaman yang berharga yang tidak akan dilupakan.. hanya doa yang dapat dipanjatkan agar semua urusan di permudahkan.. in shaa allah..amin...


2 comments:

Post a Comment

 

♥ nukilan sang pena ✿ © 2010

Blogger Templates by Splashy Templates